خانه / پرسش و پاسخ / احكام شرعي / حکم پختن یا سرخ کردن کشمش

حکم پختن یا سرخ کردن کشمش

سوال: الف) پختن یا سرخ نمودن کشمش که سبب یاد کردن آن می شود، چه حکمی دارد؟ ب) آیا این عمل موجب غلیان داخل کشمش می شود؟

امام خمینی(ره):

پاک و خوردن آن حلال است.

(توضیح المسائل، انتشارات اسلامی، ۱۳۸۳، ص ۱۵، م ۱۱۴ و تحریر الوسیله، ج۱ ص ۱۰۶، م ۱۱)

 

آیة الله اراکی(ره):

اگر بواسطه پختن، جوش بیاید،؛ خوردنش حرام است اما نجس نیست.

(توضیح المسائل، ص ۲۳ م ۱۱۲و ۱۱۳)

 

آیة الله بهجت(ره):

اگر سبب جوش آمدن آن شود احتیاطاً، نجس می شود و آن هم بستگی به درجه حرارت آن دارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیتة الله تبریزی(ره):

مانعی ندارد و الله العالم

عمل مزبور مانعی ندارد هر چند موجب غلیان شود والله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

سوال: پختن کشمش (در غذا مثل برنج) اگر انتهای آن جدا نشده باشد اشکال دارد؟ (به اصطلاح دم نگرفته باشد)

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

(الف و ب) در فرض موقوم کشمش پاک و حلال است.

اشکال ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله خویی(ره):

مویز و کشمش و آب آنها اگر چه جوش بیاید پاک و خوردن آن حلال است.

(توضیح المسائل، موسسه احیاء آثار امام الخوئی ، ۱۴۲۲ العاشرة، ص ۲۰، م ۱۱۵)

 

آیة الله سیستانی(دام ظله):

اشکال ندارد.

خوردن آن جایز است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظله):

مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند، پاک و خوردن آنها حلال است، اگر چه احتیاط مستحب آن است که از آنها اجتناب کنند.

(توضیح المسائل، دفتر معظم له، ۱۳۸۴، ج ۱، ص ۳۰ م ۱۱۵)

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

اشکال ندارد. والله العالم

بر فرض غلیان هم پاک و حلال است گرچه احتیاط ترک خوردنش است واله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

سوال: پختن کشمش (در غذا مثل برنج) اگر انتهای آن جدا نشده باشد اشکال دارد؟ (به اصطلاح دم نگرفته باشد.

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

اشکالی ندارد و خوردن آن حلال است.

اشکالی ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله گلپایگانی(ره):

مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند پاک و خوردن آنها حلال است اگر چه احتیاط غیر لازم آن است که از آنها اجتناب شود.

(توضیح المسائل، ص ۲۱ م ۱۱۵)

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

مادام که آنرا در آب (مانند آبگوشت) نپزند داخل آن غلیان پیدا نمی کند و اشکالی ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظله):

الف و ب- اشکال ندارد و خوردن آن مانعی ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله وحید خراسانی(دام ظله):

مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند پاک و خوردن آنها حلال است.

(توضیح المسائل، مدرسه باقر العلوم، ۱۳۸۳، ص ۲۱۰ م ۱۱۵)

 

درباره‌ی rohani

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *